Tiedote 21.8.2013

Löytöeläintalot täyttyvät jälleen syksyn tullen - kotia etsivät eläimet ympäri Suomen löytyvät nyt yhdeltä verkkosivulta

TIEDOTE 21.8.2013  (Tiedote SEY:n sivuilla)

Löytöeläintalot ja eläinsuojeluyhdistysten sijaiskodit täyttyvät jälleen syksyn tullen hylätyistä, huostaanotetuista ja uutta kotia etsivistä eläimistä. Monin paikoin tilanne on tänä vuonna poikkeuksellisen tukala.

- Monissa jäsenyhdistyksissämme tehdään parhaillaan kovasti töitä kissanpentujen sijoittamiseksi. Esimerkkinä voi mainita Hartolan seudun eläinsuojeluyhdistyksen, jossa on tänä kesänä hoidettu ja etsitty koti kymmenille kissanpennuille, mutta lukuisia on vielä sijoittamatta. Koiriakin tuntuu monin paikoin olevan vailla kotia tällä hetkellä yllättävän paljon, kertoo SEYn toiminnanjohtaja Kati Pulli.

Jopa tuhannet kissat ja useat sadat koirat jäävät eläinsuojelijoiden ponnisteluista huolimatta kodittomaksi joka vuosi.

- Suomessa jää vuosittain vaille kotia jopa tuhansia lemmikkieläimiä. Eniten avun tarpeessa ovat kissat. SEY suosittelee kaikkien 41 jäsenyhdistyksensä voimin, että jokainen lemmikinhankkija harkitsisi kodin tarjoamista löytöeläimelle tai muusta vastaavasta syystä kotia tarvitsevalle eläimelle kasvattajalta ostetun pennun sijasta, kertoo Pulli.

Kodittomien eläinten kysyntä ja tarjonta eivät aina kohtaa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tarjokkaita uusiksi kodeiksi on paljon, kun taas monilla pienillä paikkakunnilla kodinetsintä on vaikeampaa. Hyvän kodin löytyminen on toisille eläimille helpompaa. Esimerkiksi pienelle koiralle löytyy hyvä koti helpommin kuin kissalle ja pennulle helpommin kuin aikuiselle.

- Ikävä kyllä suuri osa lemmikinhankkijoista ei tule ajatelleeksikaan, että ostetun pennun sijaan kodin tarjoaminen löytöeläimelle on mahdollista ja eläinsuojeluteko sinänsä. Olemme pyrkineet ratkaisemaan ongelmaa mm. yhteistyöllä Kodittomat.info -palvelun kehittäjien kanssa, Pulli kertoo.

Kodittomat.info on SEYn jäsenyhdistysten sekä kaikkien muidenkin suomalaisten, eläimiä uusiin koteihin sijoittavien eläinsuojeluyhdistysten käyttöön tehty palvelu.  Palvelun on tehnyt Faunastic Oy, joka on suomalainen lemmikkieläinten hyvinvointiin keskittynyt palveluyhteisö.

- Kodittomat.infon  kehittämistyössä on mukana eläinsuojelualan aktiivitoimijoita, kertoo palvelun ideoija ja kehittäjä Marko Lindgren.

Esimerkiksi Pääkaupunkiseudun eläinsuojeluyhdistys on mukana palvelussa. Muutama kuukausi sitten yhdistyksellä oli hoidettavanaan useita koiria, toistakymmentä kissaa ja muutama kani. Nyt uutta kotia vailla on enää kanipari.

Lisätietoa:

SEYn jäsenyhdistykset:
www.sey.fi/sey_toimii/seyn_jasenyhdistykset

Lisätietoa SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitosta:
Maria Lindqvist, viestintäpäällikkö maria.lindqvist@sey.fi GSM 050 557 2463
www.sey.fi

Lisätietoa Kodittomat.info-palvelusta:
kodittomat@faunastic.com tai Marko Lindgren: marko@faunastic.com.

Katso myös:

MTV3: Kodittomat lemmikit yhteen paikkaan verkossa

Iltalehti: Tuhansia lemmikkieläimiä jää vuosittain ilman kotia

Iltasanomat: Kodittomat lemmikit koottiin samalle verkkosivulle

Turun Sanomat: Kodittomat lemmikit koottiin samalle verkkosivulle

Kaleva: Kodittomat lemmikit koottiin samalle verkkosivulle

Aamulehti: Kodittomat lemmikit kirjattiin samalle verkkosivulle

Metro: Syksy tietää kodin menetystä monelle lemmikille

Maaseudun tulevaisuus: Kodittomat lemmikit kirjattiin samalle verkkosivulle

Suur-Tampere: Löytöeläintalot täyttyvät eläimistä

Kymen Sanomat: Kodittoman eläimen löytää nettisivuilta

Kouvolan Sanomat: Kodittoman eläimen löytää nettisivuilta